Tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe

2020-02-07

Tarcze oraz klocki hamulcowe to elementy eksploatacyjne, które - obok filtrów - w samochodach wymieniane są najczęściej. Kiedy podzespoły te nie są na bieżąco sprawdzane, może zdarzyć się, że przestaną działać poprawnie i powinniśmy wówczas liczyć się z tym, że hamulce zawiodą nas w najmniej spodziewanym momencie. Wielu kierowców eksploatuje tarcze i klocki aż do wystąpienia pierwszych objawów ich zużycia ? drgania, czy słyszalny dźwięk tarcia podczas hamowania. Taki stan tarcz oraz klocków hamulcowych jest bardzo groźny, ważne jest więc, aby wszelkie zużycia tych elementów jak najprędzej wyeliminować.

 

Tarcze i klocki hamulcowe montowane są zarówno z przodu, jak i z tyłu samochodu. Żywotność tarcz hamulcowych i klocków hamulcowych uzależniona jest od obciążenia pojazdu, warunków drogowych w jakich zazwyczaj samochodem poruszamy się oraz od stylu naszej jazdy. Dodatkowo na zużycie elementów ciernych układu hamulcowego ma również wpływ rodzaj zastosowanej skrzyni biegów. W autach ze skrzynią automatyczną tarcze hamulcowe oraz klocki hamulcowe mogą zużyć się szybciej.

W większości przypadków można jednak przyjąć, że tarcze hamulcowe wytrzymują 60 000 ? 90 000 km, czyli wymianę dwóch lub trzech kompletów klocków.

 

Jeśli tarcze hamulcowe nie są zużyte, czyli są odpowiedniej grubości (grubość mierzymy w najcieńszym miejscu tarczy), są proste, gładkie, nieskorodowane oraz nie posiadają na swojej powierzchni przebarwień oraz pęknięć, bez problemu możemy wymieniać jedynie klocki hamulcowe. W każdym innym wypadku należy wymienić cały komplet, czyli tarcze i klocki hamulcowe. Nie jest dopuszczalna wymiana samych tarcz, nawet jeśli klocki nie są jeszcze zużyte. Montaż starych klocków do nowych tarcz przyspieszy ich zużycie, a tego przecież nie chcemy.

 

Podczas wymiany tarcz i klocków hamulcowych należy pamiętać, że wymieniamy te elementy zawsze parami ? na tej samej osi muszą być zamontowane elementy o tych samych parametrach.

 

Wymiana tych elementów wiąże się również z dokładnym oczyszczeniem piasty koła oraz sprawdzeniem, oczyszczeniem i przesmarowaniem elementów ruchomych zacisku hamulca. Jeśli nie oczyścimy piasty i założymy nową tarczę może zdarzyć się, że tarcza będzie przykręcona krzywo do piasty, a to spowoduje drgania podczas hamowania. Z kolei zaniedbanie dotyczące zacisku hamulcowego przyczyni się do blokowania klocków w zacisku.

 

Ostatnią ważną czynnością związaną z wymianą tarcz hamulcowych i klocków hamulcowych jest ich docieranie. Przez około 100 ? 200 km zalecana jest ostrożna jazda i delikatne hamowanie, tak aby wymienione elementy mogły się ze sobą dotrzeć. Jest to tym bardziej ważne jeśli wymieniliśmy tylko same klocki.

Zaufane Opinie IdoSell
4.98 / 5.00 1160 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-26
Towar został dostarczony na czas wszystko zgodnie z zamówieniem
2024-03-16
Dostawa , szybkość i opakowanie bez zarzutów.
pixel